Veileder for startlån

For saksbehandlere i kommunene

Forsikring på startlånet

Eiendommen må være fullverdiforsikret. Som panthaver har kommunen ansvar for at eiendommen er tilstrekkelig forsikret, når de etablerer pantet. Fullverdiforsikring betyr at forsikringen dekker kostnadene ved å bygge opp tilsvarende bygg.

Før startlånet kan utbetales og før refinansiering, må kommunen/låneforvalter innhente gyldig forsikringsattest. Ved å få en slik attest sikrer kommunen sin posisjon som medforsikret. Når kommunen krever at det blir utstedt en slik attest fra forsikringsselskapet, betyr det at kommunen eller dens låneforvalter blir varslet hvis forsikringen opphører.

OBS! I en tidligere versjon av veilederen sto det det at startlånordningen omfattes av Felleserklæringen, og at det derfor kunne være tilstrekkelig å innhente forsikringsbevis eller annen dokumentasjon på betalt fullverdiforsikring. Dette er feil. Kommunen må alltid innhente forsikringsattest på boliger som er finansiert med startlån. Hvis kommunen har gitt startlån uten å ha fått forsikringsattest, bør de be om at søkeren ettersender dette.

Om kommunen får informasjon om en alvorlig skade på boligen, for eksempel at den har blitt totalskadd i brann, er det viktig å kontakte startlåntaker og forsikringsselskap raskt, for å få avklart om boligen skal bygges opp igjen. Hvis ikke kan kommunen som panthaver be om at forsikringsselskapet innfrir restlånet. Selskapet vil da som regel be om at kommunen transporterer panteretten til dem for å realisere tomten. Hvis boligen skal gjenoppbygges, beholder kommunen sin panterett.

Kommunen bør ikke tillate at forsikringsselskapene betaler ut store erstatningsbeløp direkte til låntaker, men i stedet utbetaler delbeløp etter hvert som bygget gjenoppbygges. Ønsker ikke selskapet dette, blir beløpet utbetalt til kommunen, som da må følge opp byggeprosessen og sørge for at fakturaer blir betalt etter hvert som byggingen skrider fram.