Kan du få bostøtte?
Bostøtte er en statlig støtteordning som blir beregnet hver måned på grunnlag av inntektene og boutgiftene dine.
Bostøtte er en statlig støtteordning som blir beregnet hver måned på grunnlag av inntektene og boutgiftene dine.
Du har ikke rett til bostøtte hvis inntektsgrunnlaget i husstanden din overstiger øvre grense for inntekter. Det gjelder uansett hvor høye boutgiftene dine er.
Du kan bruke bostøttekalkulatoren for å finne ut om du har rett til bostøtte og hvor mye bostøtte du kan få.
Det er høyere inntektsgrenser til og med juni 2023. Det gjør at flere kan få bostøtte, og at mange vil få mer. Dette er tiltak som følge av høye strømutgifter. Les mer om støtte til strømutgifter.
Kalkulatoren som viser øvre grenser for inntekt og som du vanligvis finner på denne siden, er midlertidig ute av drift. Fram til den er tilbake, finner du inntektsgrensene i bostøttekalkulatoren.
Ja, hvis du er
Er du eller andre i husstanden student/elev?
Boligen din må være godkjent til boligformål og ha
Les mer om hva som er en godkjent bolig
Du har ikke rett til bostøtte hvis inntektsgrunnlaget i husstanden din overstiger øvre grense for inntekter. Det gjelder uansett hvor høye boutgiftene dine er.
Hvor mye bostøtte du kan få, er avhengig av inntektene og boutgiftene dine. Med bostøttekalkulatoren kan du sjekke om du kan få bostøtte.
Det enkleste er å søke elektronisk. Da henter vi en del opplysninger fra andre registre, og du slipper å fylle in all informasjonen i søknaden selv. Logg inn med MinID, BankID eller annen elektronisk ID for å søke.
Slik skaffer du deg MinID (norge.no)
Slik skaffer du deg BankID (bankid.no)
Du kan bruke søknadsskjema og sende dette i posten dersom du ikke kan søke elektronisk.
Kommunen mottar søknaden din
Har du søkt elektronisk, får kommunen tilgang til søknaden i Husbankens bostøttesystem. Kommunen sjekker da opplysningene du har gitt, og kontrollerer at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon. Leverer du søknaden på papir, er det saksbehandler i kommunen som registrerer søknaden din i systemet.
Husbanken innhenter opplysninger om deg fra offentlige registre
Hver måned fatter Husbanken vedtak. Før vi fatter vedtak, innhenter vi opplysninger fra blant annet Folkeregisteret, Nav, Skatteetaten og Lånekassen. Her kan du lese mer om hvilke opplysninger vi innhenter og hvordan vi behandler personopplysningene dine.
Søknaden din blir behandlet — du får vedtak
Du får svar på søknaden og eventuelt utbetaling den 20. neste måned. Er den 20. i en helg eller er en helligdag, blir bostøtten utbetalt fredagen før.
Får du innvilget bostøtte, trenger du ikke å søke på nytt
Vi viderefører automatisk søknader som får positivt vedtak. Hva du mottar i bostøtte per måned, er avhengig av inntektene dine i søknadsmåneden. Har du variabel inntekt, vil bostøtten også variere.
Bostøtten kan bli beregnet på nytt
Hvis arbeidsgiver, NAV eller andre korrigerer inntekten de har rapportert inn til Skatteetaten én eller flere måneder, beregner vi automatisk bostøtten din på nytt for aktuelle måneder. Vi utbetaler hvis du har fått for lite bostøtte, og krever tilbake hvis du har fått for mye.
Du har plikt til å melde fra om endringer
Du har plikt til å sette deg inn i vedtaket ditt og melde fra hvis det skjer endringer som har betydning for beregningen av bostøtten.
Det blir gjort et etteroppgjør hvert år
Når skatteoppgjøret for inneværende år er klart, blir det gjort en etterkontroll. Hvis det er brukt andre opplysninger om næringsinntekt, kapitalinntekt, utenlandsinntekt eller formue i beregningen av bostøtte enn det skatteoppgjøret viser, beregner vi bostøtten på nytt. Vi utbetaler hvis du fått for lite bostøtte, og krever tilbake hvis du har fått for mye.
Du må melde fra hvis det skjer endringer i opplysningene du har oppgitt i søknaden din. Hvis du flytter, må du sende inn ny søknad.
Dette må du melde i fra om:
Når skatteoppgjøret for 2021 er klart, får vi opplysninger fra Skatteetaten om de faktiske meldepliktige inntektene dine og netto formuen i 2021. Vi kontrollerer da om du fikk utbetalt riktig bostøtte i 2021. Har du fått for lite bostøtte får du en etterbetaling, og har du fått for mye må du betale tilbake. Dette kaller vi et etteroppgjør.
Uføre som mottok bostøtte i desember 2014, er med i en overgangsordning og får et trekk i inntekten før bostøtten blir beregnet.
I beregningen av bostøtte bruker vi de faktiske inntektene du/dere har i måneden dere søker bostøtte for. Hver måned innhenter vi brutto månedlige inntekter fra Skatteetaten for alle over 18 år i husstanden. Dette er inntekter som arbeidsgivere, NAV og andre har rapportert at dere fikk utbetalt i søknadsmåneden. Vi innhenter brutto inntekter, det vil si inntekter før skatt. Feriepenger er skattepliktig inntekt, og blir også tatt med.
Etterbetalinger regnes som inntekt i den måneden de blir utbetalt. Det gjelder uavhengig av når ytelsene ble opptjent. Det er unntak for etterbetalinger som blir utbetalt til NAV eller kommunen (refusjon) og etterbetalinger som følge av feil praktisering av EØS-regelverket i NAV.
Har du næringsinntekter, kapitalinntekter eller utenlandsinntekter i inneværende år, blir disse inntektene fordelt på 12 måneder og lagt til de månedlige inntektene. Det er kun kapitalinntekter over 5 607 kroner som blir tatt med som inntekt.
Har du netto formue over et gitt fribeløp, blir 65 prosent av resterende formue lagt til som formuestillegg. Formuestillegg blir fordelt på 12 måneder og lagt til de månedlige inntektene. Fra juni 2021 er fribeløpet i leiebolig 280 342 kroner. Bor du i en bolig du selv eier, er fribeløpet formuesverdi av egen bolig, begrenset oppad til 588 717 kroner.
Disse ytelsene er ikke inntekt:
Leiebolig
Eiebolig med felleskostnader - borettslag/sameie/ aksje
Eiebolig uten felleskostnader- enebolig
For alders-, uføre- eller etterlattepensjonister som ikke betaler oppvarming gjennom husleien, inngår i tillegg utgifter til oppvarming med 6 527 kroner per år.
Det er en øvre grense for hvor høye boutgifter som blir tatt med i beregningen. Hvis du har svært høye boutgifter, bruker vi den øvre grensen.
Trenger du hjelp til å søke, må du kontakte kommunen du bor i. Du finner kontaktinformasjon hvis du logger inn på Min bostøtte. Du finner også informasjon på kommunens nettsider.