Er du verge eller fullmektig?
Som verge eller fullmektig for en søker, må du sende fullmakten til bostøttekontoret i den kommunen/bydelen søkeren bor i. Du må også oppgi din egen adresse.
Fullmakten må vise at du har rett til å ivareta søkers interesser på det økonomiske området. Du vil da bli registrert som verge i saken, og alle framtidige vedtak vil bli sendt til deg.
All kontakt mellom Husbanken og deg som verge foregår på papir. Det gjelder:
- Søknad
- Klage på vedtak
- Melde fra om endringer
- Svarbrev
Alle brev blir sendt til vergens adresse på papir. Hvis du skal melde fra om endringer eller sende inn klage, må det skje per post. Mange kommuner tilbyr sikker digital post. Sjekk på kommunens nettsider om kommunen tilbyr denne tjenesten.
Når du er registrert som verge på en sak, vil ikke søkeren selv motta varslinger om digital post. Søkeren kan likevel logge inn i «Min bostøtte» for å se saken sin og lese vedtak, men det er sperret for at søkeren kan gjøre endringer.