Lage borettslag

I et borettslag bor du sammen med andre.
Dere bor i hver deres bolig.
Dere eier borettslaget sammen.
Kanskje har dere en vaktmester
som hjelper til ute.

Bo sammen med noen du kjenner

Det er mange ting som er bra
med å ha et borettslag.
Det er trygt og fint å bo
sammen med noen man kjenner.

Du kan være med å bestemme
hvordan boligen skal være,
og hvor den skal ligge.

Kanskje du kjenner noen
du har lyst til å bo sammen med.
Da kan dere lage et borettslag sammen.
Familiene deres kan samarbeide
i en arbeids-gruppe.

Snakk med kommunen

Å lage borettslag tar mange år.
Derfor er det viktig å starte tidlig.
Først må dere snakke med kommunen.

Dere kan spørre kommunen
om de vil være med
å bygge borettslag.
Da er det kommunen
som gjør mye av jobben.

Når kommunen er med
å bygge borettslaget,
blir det billigere for deg
å kjøpe boligen.

Kommunen kan si nei
til å lage borettslag.
Da kan dere lage borettslaget selv.

Bli enige om hva dere ønsker

Selv om dere lager borettslaget selv,
er det lurt
å samarbeide med kommunen.

Bestem dere for hva dere ønsker
og trenger i boligene.
Det kan være:

  • hvor boligene skal ligge
  • hvor langt det er til det du liker å gjøre på fritiden
  • hvor langt det er til butikk og buss
  • hvor langt det er til familien din
  • hva du trenger i boligen
  • hvordan dere vil ha det utenfor boligene
  • om kommunen skal ha et eget sted for personalet

Snakk med de andre familiene
om hva som er viktig.

Skriv ned det dere blir enige om i en plan.
Dere kan ta med planen
når dere snakker med kommunen.

De som skal bygge boligene
må også få planen.