Kjøpe eller selge
Hvis du ønsker å flytte
fra boligen du eier, må den selges.
Selge bolig i borettslag
Hvis du bor i et borettslag
som har fått tilskudd fra staten,
vil kommunen bestemme hvor mye
penger du kan selge boligen for.
Kommunen må også godkjenne
den som kjøper boligen.
Hvis du ikke finner noen som vil kjøpe,
kan kommunen kjøpe boligen.
Hvis boligen din ikke har fått tilskudd,
kan du bestemme hvem som
kan kjøpe den.
Kjøpe bolig
Når du skal kjøpe en bolig,
kan kommunen kanskje
gi deg et tilskudd.
Hvis du har fått tilskudd fra kommunen,
kan det hende du må
betale tilbake noe av tilskuddet
til kommunen hvis du selger boligen igjen.
Det er ikke alle kommuner
som har penger til tilskudd.
Sjekk dette med kommunen din.
Hva betyr ordet?
- Borettslag
-
En samling av boliger.
Her kan det også være plass
for de som jobber der.Du kan eie eller leie boligen.
- Tilskudd
-
Penger du kan få fra kommunen
til å kjøpe en bolig
som passer til deg.Det er ikke alle kommuner
som har tilskudd.