Hva har du råd til?
Mange med utviklings-hemming,
ønsker å eie sin egen bolig.
De fleste har råd
til å kjøpe et sted å bo.
Hvis du vil kjøpe en bolig må du finne ut
- hva det koster
- hvor mye du må betale hver måned
- hva du har råd til
- om du kan låne penger
Du kan ikke låne mer penger
enn du klarer å betale tilbake.
Du kan få hjelp til å søke om lån.
Det er banken eller kommunen,
som bestemmer
hvor mye penger du kan låne.
En person med utviklings-hemming,
som har uføre-trygd,
kan låne omtrent 2 millioner kroner.
Hvis du har spart penger i banken
kan du kjøpe en dyrere bolig.
Noen kommuner kan også gi deg tilskudd.
Du kan søke om startlån i kommunen.
Det kan du betale ned over 50 år.
Da må du betale tilbake
mindre penger hver måned.
Hva betyr ordet?
- Kommunen
-
Byen eller stedet hvor du bor.
De som jobber i kommunen
gir tjenester til de som bor der.
Kommunen kan fortelle hvilke boliger
du har råd til å eie eller leie
og hvilke tjenester du kan få. - Tilskudd
-
Penger du får av kommunen
til å kjøpe et sted å bo. - Startlån
-
Penger du får låne av kommunen
til å kjøpe et sted å bo.