Kommunen lager planer og bestemmer
Når kommunen skal bestemme
hva de skal bruke penger på
og hvor de vil bygge,
lager de ulike planer.
Det tar ofte mange år å lage slike planer.
Du kan si hva du mener er viktig
før kommunen bestemmer seg.
Du kan påvirke hva kommunen skal gjøre.
Du har rett til å si din mening
Alle som vil skal få si sin mening
når kommunen lager nye planer.
Selv om det er kommunen
som bestemmer til slutt.
Du skal bli hørt i saker
som handler om deg
og hjelpen du får.
Kommunen skal gjøre det lett for deg
å si hva du mener til dem.
Hvis de ikke gjør det, bryter de loven.
Hvor kan du si hva du mener?
Du kan snakke med
rådet for personer med nedsatt funksjons-evne.
Alle kommuner skal ha et slikt råd.
Kommunen skal alltid
snakke med rådet om saker
som gjelder personer med nedsatt funksjons-evne.
Rådet kan også snakke
med kommunen om saker
som de mener er viktige.
Viktige saker kan være
- hvilken hjelp du skal få fra kommunen
- hvor mye hjelp du skal få
- hvor du skal bo
- hvilken bolig du har
Hva betyr ordet?
- Kommunen
-
Byen eller stedet hvor du bor.
De som jobber i kommunen
gir tjenester til de som bor der.
Kommunen kan fortelle hvilke boliger
du har råd til å eie eller leie
og hvilke tjenester du kan få. - Råd for personer med nedsatt funksjons-evne
-
Alle kommuner og fylker
skal ha et slikt råd.
Det står i loven.Medlemmene i rådet
skal snakke på vegne av
alle med nedsatt funksjonsevne i kommunen.Kommunen skal snakke med rådet
om alle saker som gjelder
personer med nedsatt funksjonsevne.Rådet kan også ta opp saker
med kommunen og fylket selv. - Nedsatt funksjons-evne
-
Betyr at du trenger ekstra
støtte og hjelp
i hverdagen din.Noen har problemer med å gå,
sitter i rullestol, er svaksynte eller blinde.
Det finnes mange forskjellige
funksjons-nedsettelser.