Eie eller leie bolig
Å eie egen bolig
Å eie en bolig betyr at du har kjøpt den.
Når du eier boligen,
kan du bestemme mer over den.
Du kan bestemme
hvordan den skal se ut inne og ute.
Du kan bo der så lenge du vil
og selge den når du vil.
Du har ansvar for den
og for ting som må gjøres.
Hvis du vil eie en bolig
må du ha penger til å kjøpe den.
Du kan be om lån i kommunen eller banken.
Du kan få hjelp til å låne penger.
Det koster å låne penger.
Når du har lånt penger
må du betale renter og avdrag.
Renter er penger du må betale
for å låne pengene av banken.
Avdrag er det du har lånt av banken
og som du betaler tilbake.
Du må også betale andre regninger
som blant annet strøm.
Du har også ansvar
for at boligen er i orden ute og inne,
og at ting virker som det skal.
Du kan få hjelp til dette hvis du trenger det,
av familien din eller andre.
Å leie bolig av kommunen
Når du leier boligen, har du mindre ansvar
enn når du eier den.
Du må betale hus-leie.
Hus-leie er det du må betale
for å bruke boligen.
Kommunen skal passe på
at alt er i orden på utsiden.
Når du leier bolig av kommunen,
bestemmer de hvordan den skal se ut
utenfor og inne.
De bestemmer også hvor lenge du får bo der.
Kommunen kan bestemme
at du må flytte til en annen bolig.
Men for å gjøre dette må de ha en god grunn.