Før du begynner å lese 

Disse sidene er for deg,
som vil flytte for deg selv,
og som har utviklings-hemming.

Her kan du lese og lære om
hvordan du kan flytte i egen bolig.

Sidene er fine å lese sammen
med noen du stoler på.
Da kan dere snakke sammen
om det dere leser.

Lett-lest

Sidene er skrevet med enkel tekst
og enkelt innhold.

Lange ord har fått binde-strek
for å gjøre ordene lettere å lese
og å forstå.

Noen av ordene
kan være vanskelige å forstå.
I ord-listen nederst på hver side kan du
lese hva ordene betyr.

Rettig-hetene dine

Alle mennesker har rett til et sted å bo.
FN har bestemt at alle
skal ha samme rett til å velge bolig.

Dette betyr at du ikke må bo
på en bestemt måte,
selv om du har utviklings-hemming.

Du har rett på å få hjelp
hjemme hos deg selv.

Du kan få hjelp
så du kan komme deg ut
og treffe andre.

Dette skal gjøre det mulig
å bo godt og trygt,
og være med på ting du har lyst til. 

Kommunene må hjelpe
med å skaffe bolig,
hvis du ikke greier å det selv.

Noen boliger er laget for
de som har nedsatt funksjons-evne.

Selv om du har lyst til å flytte til en ny bolig,
er det ikke sikkert at du får det.

Med hjelp fra kommunen,
vil du kunne finne en bolig
som passer dine behov.
Det kan ta litt tid.

Her kan du lese mer om rettig-hetene dine (PDF)

Få hjelp i kommunen

Du kan ringe kommunen.
De vil finne ut hvem du skal snakke med.

Du kan be om et møte,
for å få hjelp til å flytte i egen bolig.

Du kan be noen du kjenner
om å hjelpe deg med dette.

Tekstene på disse sidene er skrevet i samarbeid med Naku (Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming).