Rapporter

Her finner du rapporter og annen litteratur.

  1. Fra boligsosialt kompetansetilskudd til Husbankens kommuneprogram: Systematisering av kunnskap og læring

    Den første delen handler om å gjennomføre en systematisering og analyse av kunnskap og erfaringer fra program, prosjekter og tiltak som har mottatt boligsosialt kompetansetilskudd. Den andre delen handler om å bidra til en systematisk kunnskapsutvikling og læring i Husbanken.

    • Rambøll 2016
    • Hege Hellvik (Rambøll), Marit C. Synnevåg (mcs:consult) og Kjersti Ryen Strømnes (Rambøll).
    • 2016
  2. Behov for kommunalt disponerte utleiboliger

    Utredningen presenterer en modell for å skaffe en oversikt over behovet for kommunalt disponerte utleieboliger. Behovskartleggingen kan brukes som grunnlag for tildeling av tilskudd, men også gi kunnskap om tilbudet av utleieboliger til vanskeligstilte i kommunene og hvor godt behovet er dekket.

    • Rambøll 2016
    • Rambøll
    • 2016
  3. Roller og rammevilkår for frivillig sektor i boligsosialt arbeid

    Rapporten gir eksempler på hvordan småskalafrivillighet og sosialt entreprenørskap har bidratt til innovasjon i boligsosialt arbeid, og diskuterer mulige utfordringer forbundet med sosialt entreprenørskap og bruk av metoder fra forretningsverdenen.

    • Uni Research Rokkansentret
    • Uni Research Rokkansenteret av Rune Ervik Tord Skogedal Lindén
    • 2016
  4. Bedre styringsinformasjon

    Regjeringen la våren 2014 fram Bolig for velferd – Nasjonal strategi for boligsosialt arbeid (2014 – 2020). Formålet med strategien er å samle og målrette innsatsen ovenfor vanskeligstilte på boligmarkedet. I strategien blir det rettet oppmerksomhet mot behovet for bedre styringsinformasjon. I sluttrapporten svarer prosjekt bedre styringsinformasjon på oppdraget gitt til direktoratene i mai 2014.

    • 2016
    • 2016
  5. 22B Bolig

    22B Kontaktsenter eies og drives av Salem menighet, og har etablert et botilbud for ungdom i aldersgruppen 17 – 23 år. I 2013 ble ungdommer fra 22B miljøet samlokalisert med studenter fra Salems studentmiljø. Studentene fikk en rolle som ansvarspersoner og positive miljøskapere i bofellesskapene. Ansatte i 22B ga personlig oppfølging til ungdommene og veiledet ansvarspersonene.

    • 22B Kontaktsenter
    • Trondheim
    • 2014