Utforming av omsorgsplasser for heldøgns helse- og omsorgstjenester
Omsorgsplassene utformes til personer med behov for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Det forutsettes at et prosjekt har funksjonell og god standard, slik at det blir et godt sted å bo og en god arbeidsplass. Det skal legges vekt på kvaliteter som bidrar til at både omsorgsboliger og sykehjem kan fungere som gode hjem og gi rammen om et verdig liv.
Omsorgsplasser skal være tilrettelagt for mennesker med demens og kognitiv svikt, i samsvar med Demensplan 2025. Dette innebærer blant annet små avdelinger og bofellesskap med rom for aktiviteter og tilgang til tilpasset uteareal.
Prinsippene om normalisering og integrering skal bli tatt hensyn til ved lokalisering og planlegging. Boenhetene skal ikke ha institusjonsliknende preg, og disse bør bli plassert i ordinære og gode bomiljøer. Det er en forutsetning at ulike brukergrupper ikke blir samlokalisert på en uheldig måte. Se Husbankens dialogverktøy (HB 8.S.32.1, HB 8.S.32.2 og HB 8.S.32.3).
Det forutsettes også at omsorgsbygg som finansieres med investeringstilskudd, skal
- være universelt utformet i henhold til NS 11001 der beboere har tilgang
- oppfylle kravene som stilles til risikoklasse 6 iht. branntekniske krav, som bl.a. innebærer at det skal installeres automatisk brannslokkeanlegg
- tilfredsstille kravene i arbeidsmiljøloven
- være tilrettelagt for tilkobling og montering av elektroniske hjelpemidler, kommunikasjons- og varslingssystem og annen velferdsteknologi tilfredsstille kravene i plan- og bygningsloven og byggeforskriftene
Husbanken kan godkjenne kompakte bad med innovative løsninger. Kommunen må da redegjøre for hvordan bruk av tekniske innretninger kan redusere arealbehovet, og for at dette vil gi bedre funksjonalitet for brukerne. Kommunen må også totalt ha god dekning av store bad for tungt pleietrengende. Husbanken forutsetter at kommunen/tiltakshaver innhenter nødvendig forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet etter arbeidsmiljøloven § 18-9.
Det vises til «Veileder for lokalisering og utforming av omsorgsbygg» på www.husbanken.no. Det stilles de samme kravene til utforming av de plassene som skal disponeres av helseforetak.
Kommunen kan etter en uttalelse fra statsforvalteren og melding til Husbanken omgjøre (avhjemle) sykehjem til omsorgsboliger. På tilsvarende måte kan kommunen omgjøre omsorgsboliger til sykehjem. Omgjøring kan bare foretas hvis omsorgsboligene/sykehjemsplassene tilfredsstiller kravene til utforming, standard og areal for omsorgsboliger/sykehjemsplasser. Det er i tillegg en forutsetning at helsefaglige grunner og behovene til de aktuelle brukergruppene i kommunen totalt sett tilsier omgjøring. Se punkt 6.8 om tilbakebetaling.
(Retningslinje 6.6)
Demensplan 2025 bygger på demensplan 2015 og 2020 der prinsipper og føringer er videreført.
Smått er godt
Prinsippene om at smått er godt gjelder:
"Små enheter bidrar til sosial interaksjon og beboernes opplevelse av autonomi i hverdagen og ivaretar individuelle behov og mulighet for privatliv og hjemlighet. Det legges til grunn i ordningen at småskala omsorgstilbud og personsentrert omsorg er gode rammer for et kvalitativt godt tjenestetilbud uavhengig av alder, diagnose og funksjonsnedsettelse. Kravene i ordningen skal derfor oppfylles uavhengig av brukergrupper."
Meningsfylte dagaktiviteter/fellesskap
Betydningen av meningsfulle dagtilbud opprettholdes i demensplanen:
"Å bidra til at aktivitetstilbud blir en sentral del av tjenestetilbudet til personer med demens, er fortsatt svært viktig, da dette bidrar til mening, mestring og gode opplevelser for den enkelte, i tillegg til avlastning for pårørende."
Integrering i en helhetlig bolig- og stedsutvikling
Demensplanen retter oppmerksomheten på å integrere tilbud i lokalmiljøet:
"Lokalisering av heldøgns tilbud i tilknytning til sentrumsnære funksjoner og andre bomiljøer kan være berikende både for beboerne og nærområdet. Det synes å være økende oppmerksomhet om viktigheten av meningsfulle aktiviteter og sosial integrasjon for personer med demens. Det er en gryende oppmerksomhet på bokonsepter som planlegger for mangfoldige bomiljø, nabolag og møteplasser og kombinerer ulike brukergrupper og generasjoner. Konseptene kan både legge til rette for skjermede omgivelser og uteområder for beboere og samspill og sambruk med nærmiljøet."
For at et bygg skal bli finansiert med investeringstilskudd, må kommunen ta hensyn til hvor bygget blir plassert og hvordan prinsippene om normalisering og integrering blir oppfylt. Dette er uavhengig av brukergrupper. Husbanken gjør en helhetlig vurdering i dialog med kommunen. Vi vektlegger
- hensynet til målgruppen
- det øvrige tilbudet i kommunen
- beboernes ønsker og medvirkning i planleggingen
Ved å planlegge kan kommunene legge til rette for
- et godt lokalsamfunn og boligområder
- fysisk aktivitet
- et mer helsefremmende miljø.
- felles møteplasser
- deltakelse i sosiale og kulturelle aktiviteter
Dette kan bidra til integrering og tilhørighet for alle innbyggere.
Kommunen må sette seg inn i dialogverktøy for den aktuelle målgruppen. Dialogverktøyer i PDF ligger på Husbanken.no. Se også kapittel 2.2 i veileder for lokalisering og utforming av omsorgsbygg. Her finner dere informasjon om hva normalisering og integrering kan innebære.
Vi anbefaler at kommunen tar kontakt med Husbanken tidlig i planleggingsprosessen. Sammen vil vi finne gode løsninger som ivaretar prinsippene om normalisering og integrering i det aktuelle prosjektet.
Fleksible løsninger
De boenhetene som blir etablert med tilskuddsmidler skal være så fleksible at ulike brukere med ulike behov, kan bo i boligene.
Rom for helsefaglige tjenester
Omsorgsplassene må utformes for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Kommunen må planlegge med tanke på at beboerne får et godt bo- og behandlingsmiljø.
Ved dimensjonering av arealet, må dere ta hensyn til sentrale føringer. som for eksempel økt behov for legetjeneste i institusjoner. Husbanken forutsetter at kommunene innhenter erfaringer og kunnskap om utforming av gode bomiljøer i sin planlegging av institusjoner og omsorgsboliger.
Sikkerhet ved brann
Omsorgsboliger, institusjonsplasser og lokaler for dagaktivitetstilbud som blir finansiert med investeringstilskudd, skal oppfylle kravene som blir stilt til risikoklasse 6 i henhold til branntekniske krav.
Velferdsteknologi
Punkt 6.6 i retningslinjene beskriver at omsorgsboliger og institusjonsplasser som blir finansiert med investeringstilskudd skal være
- tilrettelagt for til kopling og montering av elektroniske hjelpemidler
- kommunikasjons- og varslingssystem
- annen velferdsteknologi
For at velferdsteknologien skal bli tatt i bruk på en god og effektiv måte, er det nødvendig med
- en grundig kartlegging av muligheter og behov
- opplæring av brukere og tjenesteytere
Husbanken anbefaler kommunene å ta kontakt med Helsedirektoratet som har et særlig statlig ansvar for å koordinere forskning og utvikling på det velferdsteknologiske området. KS kan også hjelpe med nyttig informasjon om velferdsteknologi.
Hvis kommunen avhjemler, eller omdisponerer institusjonsplasser til omsorgsboliger, skal Husbanken ha beskjed på skjema HB 8.S.23. Statsforvalterens uttalelse skal sendes inn sammen med saken (se retningslinjene punkt 2 a og b.). Det samme gjelder i motsatt tilfelle, når kommunen omdisponerer omsorgsboliger til sykehjem, eller når kommunen på annen måte benytter disse boligene til andre brukergrupper eller boformer enn forutsatt (se retningslinjene punkt 6.5 og 6.8).
For at Husbanken helt eller delvis skal kunne opprettholde finansieringen, er det en forutsetning at omgjøringen er basert på helsefaglige grunner, og at behovene til de aktuelle brukergruppene totalt sett tilsier omgjøring.
Etter en omgjøring skal omsorgsboligene/sykehjemsplassene oppfylle kravene til standard og utforming som gjaldt på det tidspunktet det ble gitt tilsagn om oppstartingstilskudd eller investeringstilskudd. Det er viktig at kommunen vurderer mulighetene og kostnadene forbundet med en eventuell ombygging. Ved en ombygging skal Husbanken godkjenne tegningene. Tegningene må være i PDF-format og vise omsorgsboligene/institusjonsplassene før og etter ombyggingen.
Husbanken kan ikke gi ytterligere tilskudd til ombygging i avskrivningstiden. Kommunen kan ikke gjøre bygningsmessige endringer i avskrivningsperioden, uten at Husbanken har godkjent dette på forhånd. Se punkt 6.8 om tilbakebetaling.