For deg som har søkt eller mottatt startlån
På denne siden finner du informasjon som er relevant for deg som har søkt om eller mottatt startlån.
På denne siden finner du informasjon som er relevant for deg som har søkt om eller mottatt startlån.
Hvis du har spørsmål om søknaden eller lånet ditt, ta kontakt med kommunen din. Det er kommunen som behandler søknaden din om startlån.
Du kan logge inn for å se søknaden din, sende melding til saksbehandler eller ettersende vedlegg.
Det er kommunen som behandler søknaden din om startlån og/eller tilskudd. Du får svar så snart den er ferdig behandlet. Saksbehandlingstiden vil variere fra kommune til kommune. Ta kontakt med kommunen din hvis du lurer på hvor lang tid det vil ta før du får svar.
Du kan ha kontakt med saksbehandler underveis. Logg inn i startlån på knappen over for å sende melding til saksbehandler eller ettersende vedlegg.
Ja, du kan klage på vedtaket om startlån fra kommunen. Klagefristen er tre uker fra du har mottatt vedtaket.
Dette kan du klage på:
Muligheten din til å klage skal være beskrevet i vedtaket du får fra kommunen. Du skal sende klagen til kommunen.
Når du har fått startlån, er det kommunen som har gitt det til deg. De fleste kommuner bruker en låneforvalter, for eksempel Intrum, til å forvalte lånet, ordne med utbetaling, endringer i lånevilkår, saldo, forfall og innbetalinger.
For å gjøre endringer på lånet ditt, må du kontakte låneforvalteren som kommunen din bruker. Ta kontakt med kommunen hvis du er usikker på hvem som forvalter lånet ditt.
Kommunene tar utgangspunkt i Husbankens rentetilbud når de fastsetter renten på startlån. I tillegg kan kommunene legge på 0,25 prosent rente for å dekke sine administrative kostnader.
Alle kommuner kan tilby fastrente, men ikke alle gjør det.
Dersom du ønsker å gå fra fast til flytende rente eller fra flytende til fast rente på lånet ditt, må du kontakte kommunen eller den som forvalter startlånordningen for din kommune.