Kan flyktninger fra Ukraina få startlån? 

Kommunen kan gi startlån til flyktninger fra Ukraina, så lenge vilkårene for lånet er oppfylt. Det er i utgangspunktet de samme vurderingene som skal gjøres for de, som for andre som søker om startlån.

Se mer i veilederen for startlån

Kravet om langvarige boligfinansieringsproblemer og kravet til å ha utnyttet sparepotensiale ligger fast. Dersom kommunen vurderer at søker i løpet av noen år kan få lån i ordinær bank, skal det i utgangspunktet gis avslag på startlån. Kommunen skal også vurdere om noen av unntakene i forskriftens § 5-4 annet ledd likevel bør brukes:

  1. husstanden har barn eller særlige sosiale eller helsemessige utfordringer, og hensynet til å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid taler for det
  2. husstanden har problemer med å dekke boutgiftene, og refinansiering med startlån kan bidra til at husstanden kan bli boende i boligen sin
  3. boligsituasjonen hindrer mulighetene til å opprettholde et arbeidsforhold, eller hindrer utvikling av det lokale næringslivet
  4. lånet bidrar til bedre utnyttelse av kommunalt disponerte boliger

Særlig a) og d) kan være aktuelt for ukrainske flyktninger. Et startlån kan bidra til å skape en god og trygg bosituasjon for barn, eller kommunen kan ha behov for å frigjøre kommunalt disponerte boliger.

Vurdering av framtidig betjeningsevne

En medvirkende faktor når kommunen skal vurdere fremtidig betjeningsevne, er usikkerheten knyttet til hvor lenge flyktningene blir boende i Norge. Mange flyktninger fra Ukraina får kollektiv beskyttelse, som er en midlertidig oppholdstillatelse for ett år som kan forlenges. Etter tre år kan flyktningene søke om en midlertidig tillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse

Mer om kollektiv beskyttelse (udi.no)

Tidligere har alle ukrainske flyktninger som hovedregel hatt rett til kollektiv beskyttelse. Fra og med 28. september 2024 er ordningen blitt strammet inn. Dette betyr at færre ukrainere vil få kollektiv beskyttelse. Les mer om det i artikkelen: Viktige endringer i retten til å søke om kollektiv beskyttelse (udi.no). Merk at innstrammingene i hovedsak gjelder for nyankomne flyktninger. Innstrammingene endrer ikke muligheten til forlengelse for flyktninger som allerede har kollektiv beskyttelse

Introduksjonsstønad kan legges til grunn som inntekt i kredittvurderingen. Deretter gjør kommunen en vanlig vurdering av forventet inntekt over tid, for å sikre at lånet er mulig å betjene også etter at introduksjonsprogrammet er gjennomført. Stønaden er på 2 G.

Hva skjer dersom kommunen innvilger startlån og husstanden flytter til et annet land?

Startlånet skal ha full pantesikkerhet i boligen. Startlånet skal derfor være godt nok sikret ved et eventuelt salg. Kommunen må her vurdere hvilken risiko som løper ved et eventuelt salg.