Veileder i regelverk for bostøtte
Arkivering og kassasjon
- Som saksbehandler i kommunen plikter du å arkivere alle dokumenter som søker sender til kommunen. Dette gjelder alle dokumenter dere mottar på papir og digitalt. Det kan være søknader, klager, dokumentasjon og annet.
- Husbanken har plikt til å arkivere alle elektroniske dokumenter som søker laster opp i e-søknaden eller i Min bostøtte.
Noen dokumenter bør arkiveres både i kommunen og i Husbanken. Det gjelder saker der
- kommunen har etterlyst mer dokumentasjon
- søker har ettersendt dokumentasjon på papir til kommunen
I slike saker ber vi om at du laster opp ettersendt dokumentasjon i bostøttesystemet. Da unngår vi "hull" i Husbankens arkiv på elektroniske saker.
Arkivmateriale som gjelder bostøtte, kan ikke makuleres uten en kassasjonsavtale med Riksarkivaren. Ta kontakt med arkivansvarlig i kommunen hvis du har spørsmål om arkivering eller kassasjon.