Klage på vedtak om bostøtte
Klage på et bostøttevedtak
Hvis du mener at vedtaket du har fått om bostøtte er fattet på feil opplysninger, kan du sende en klage. Fristen for å klage er tre uker fra du mottar vedtaket.
På disse sidene kan du lese om hva du kan klage på og hvordan du går fram.
Bor du i en av disse bydelene eller kommunene?
- Oslo: Bydel Alna, Frogner, Gamle Oslo, Grünerløkka, Stovner.
- Kommuner: Arendal, Asker, Bergen, Bodø, Bærum, Drammen, Fredrikstad, Kristiansand, Lillestrøm, Sandnes, Sarpsborg, Skien, Stavanger og Trondheim.
Da kan du klage digitalt hvis du har fått avslag på grunn av for høy inntekt. Digital klage gjør det både enklere og raskere å klage. Logg inn i Min bostøtte for å klage digitalt.
Slik er saksgangen for klager på vedtak om bostøtte
- Finn riktig skjema for klagen din på de neste sidene og fyll det ut.
- Send inn klagen. På klageskjemaet står det om du skal sende den til kommunen eller til Husbanken. Du kan få hjelp av kommunen til å klage.
- Kommunen sjekker at alle nødvendige opplysninger er med. Hvis det mangler informasjon, tar kommunen kontakt med deg.
- Kommunen sender klagen til Husbanken for behandling.
- Husbanken fatter vedtak og sender det direkte til deg. Kommunen får også melding om avgjørelsen.
- Har du spørsmål om vedtaket, må du ta kontakt med kommunen.
Fikk du negativt svar på klagen din?
Hvis Husbanken ikke gir deg medhold i klagen din, så kan du klage på nytt. Hvis Husbanken fremdeles ikke ønsker å omgjøre vedtaket, så vil Husbanken sende klagen din til en uavhengig klagenemnd.