Feil inntekt i beregningen av bostøtte
Hvis du mener at det er brukt feil opplysninger om inntekten din i behandlingen av søknaden din om bostøtte, kan du klage på vedtaket.
Du kan klage digitalt
Du kan klage digitalt hvis du har fått innvilget bostøtte eller hvis du har fått avslag på grunn av for høy inntekt. Når du sender digital klage får du raskere svar.
Inntekter innhenter vi fra Skatteetatens a-register. Vi tar med alle inntekter som blir utbetalt i en måned, uavhengig av når inntekten ble opptjent. Det er datoen inntekten er registrert som utbetalt som gjelder, ikke når pengene ble overført til kontoen din.
Hvis de månedlige inntektene er feil, må du kontakte den som har rapportert inn inntektene. Når opplysningene blir rettet, får du automatisk ny beregning hvis endringen har betydning for bostøtten din. Da skal du ikke klage.
Du kan klage hvis det er rapportert inn feil opplysninger i a-registeret og det ikke er mulig å få rettet opplysningene for eksempel på grunn av konkurs, opphør av virksomhet eller andre spesielle omstendigheter.
Du kan sjekke hva arbeidsgivere, NAV og andre har rapportert inn ved å logge inn på Mine inntekter og arbeidsforhold (skatteetaten.no).
Spesielt om AAP og dagpenger
Arbeidsavklaringspenger (AAP) og dagpenger blir utbetalt hver 14. dag. Hvis du får tre 14-dagers utbetalinger i én måned, tar vi bare med to tredeler av disse inntektene i beregningen.
Det er kun etterbetalinger som gjelder perioder med startdato 15. eller senere i forrige måned, som blir redusert. Andre etterbetalinger blir tatt med i sin helhet.
Slik klager du:
- Logg inn i Min bostøtte for å sende klage digitalt
- Legg ved dokumentasjon, kopi av kontoutskrifter og lønnsslipper for alle måneder som er feil.
Kan du ikke sende klagen digitalt? Last ned og fyll ut dette skjemaet:
Klage på månedlige inntekter - bokmål (PDF)
Klage på månedlige inntekter - nynorsk (PDF)
Send skjemaet i posten til Husbanken. Du finner adressen i skjemaet.
Næringsinntekter er brutto skattepliktig inntekt fra næringsvirksomhet i Norge og utlandet.
Slik klager du:
- Logg inn i Min bostøtte for å sende klage digitalt
- Legg ved dokumentasjon, kopi av kontoutskrifter og lønnsslipper for alle måneder som er feil.
Kan du ikke sende klagen digitalt? Last ned og fyll ut dette skjemaet:
Meldepliktige inntekter og formue - bokmål (PDF)
Meldepliktige inntekter og formue - nynorsk (PDF)
Send skjemaet i posten til Husbanken. Du finner adressen i skjemaet.
Kapitalinntekter kan være renter fra bankinnskudd, utbytte av aksjer og fond, gevinst ved salg av bolig, overskudd av utleie og annet i Norge og utlandet. Les mer om kapitalinntekter (skatteetaten.no).
Du kan klage hvis det er brukt feil opplysninger om kapitalinntekter i inneværende år.
Slik klager du:
- Logg inn i Min bostøtte for å sende klage digitalt
- Legg ved dokumentasjon, kopi av kontoutskrifter og lønnsslipper for alle måneder som er feil.
Kan du ikke sende klagen digitalt? Last ned og fyll ut dette skjemaet:
Meldepliktige inntekter og formue - bokmål (PDF)
Meldepliktige inntekter og formue - nynorsk (PDF)
Send skjemaet i posten til Husbanken. Du finner adressen i skjemaet.
Utenlandsinntekter er brutto inntekt fra lønn, pensjon og trygd. Alle beløp skal oppgis i norske kroner. Les mer om utenlandsinntekter (skatteetaten.no).
Du kan klage hvis det er brukt feil opplysninger om brutto utenlandsinntekter i inneværende år.
Slik klager du:
- Logg inn i Min bostøtte for å sende klage digitalt
- Legg ved dokumentasjon, kopi av kontoutskrifter og lønnsslipper for alle måneder som er feil.
Kan du ikke sende klagen digitalt? Last ned og fyll ut dette skjemaet:
Meldepliktige inntekter og formue - bokmål (PDF)
Meldepliktige inntekter og formue - nynorsk (PDF)
Send skjemaet i posten til Husbanken. Du finner adressen i skjemaet.
Vi bruker alle inntekter som blir utbetalt i løpet av en måned. Det er måneden inntekten ble utbetalt som gjelder, ikke når inntekten ble opptjent. Videre er det registreringsdatoen for utbetalingen som gjelder, og ikke datoen utbetalingen ble overført til kontoen din.
Hvis hele eller deler av etterbetalingen ble utbetalt til NAV eller kommunen (refusjon), kan du be om at vi trekker ut den delen av etterbetalingen som gikk til refusjon. Da må du klage på dette vedtaket, og legge ved utbetalingsoversikten for måneden du mottok etterbetalingen. Utbetalingsoversikten finner du under utbetalinger på Min side på NAV.no. Dokumentasjonen må vise etterbetalinger og refusjonsbeløp måned for måned.
Slik klager du:
- Logg inn i Min bostøtte for å sende klage digitalt
- Legg ved dokumentasjon, kopi av kontoutskrifter og lønnsslipper for alle måneder som er feil.
Kan du ikke sende klagen digitalt? Last ned og fyll ut dette skjemaet:
Klage på vedtak - bokmål (PDF)
Klage på vedtak - nynorsk (PDF)
Send skjemaet i posten til kommunen. Du finner adressen i vedtaket du har fått.