Tilgang til bostøttesystemet
All saksbehandling av bostøtte skjer i Husbankens bostøttesystem og alle kommuner er tilknyttet systemet. Det er kun ansatte som har behov for det i arbeidet sitt, som får tilgang til bostøttesystemet.
Hvem kan få tilgang til bostøttesystemet?
Du kan kun få tilgang til bostøttesystemet hvis du har et saklig behov for det i ditt daglige arbeid.
Hvis arbeidet ditt gjør at du sporadisk har behov for opplysninger i en enkeltsak, må du henvende deg til saksbehandler i kommunen. Han/hun vil vurdere om de kan utlevere opplysningene.
Som ansatt i kommunen, kan du få tilgang til bostøttesystemet hvis du
- skal registrere og behandle bostøttesøknader
- jobber i et publikumsmottak som er førstelinje for bostøtte (servicekontor, innbyggertorg og lignende), og har som oppgave å veilede enkeltsøkere i bostøttesaken deres. Da får du full lesetilgang og kan se hvordan en sak er behandlet, men du kan ikke registrere noe på saken.
- behandler søknader om økonomisk sosialhjelp. Da kan du gjøre oppslag på enkeltsaker og se status på søknad, beløp, utbetalingsdato og kontonummer.
- arbeider med samordning av statlige og kommunale ytelser (transport). Da kan du gjøre oppslag på enkeltsaker og se status på søknad, beløp, utbetalingsdato og kontonummer.
Slik søker du om tilgang til bostøttesystemet
- Er du saksbehandler eller jobber i førstelinjen og skal ha full lesetilgang til bostøttesystemet, må du gjennomføre og bestå grunnleggende e-læringskurs i bostøtte før du sender inn søknad om tilgang.
- Skal du kun ha oppslag til enkeltsaker, trenger du ikke å gjennomføre kurset.
- Skal du jobbe for flere kommuner, må du sende søknader for alle de aktuelle kommunene. Hver søknad må være undertegnet av en leder i den aktuelle kommunen. Det er kun mulig å få samme type tilgang i aktuelle kommuner, det er altså ikke mulig å ha rolle som saksbehandler i én kommune og kun lesetilgang i en annen kommune.
- Fyll ut søknadsskjemaet. Skjemaet skal fylles ut på PC. Send skjemaet til post@husbanken.no.
Søknad om tilgang til bostøttesystemet (bokmål) PDF
Søknad om tilgang til bostøttesystemet (nynorsk) PDF
Du må bytte passord hver 3. måned
Det er krav om å bytte passord hver 3. måned. Hvis du ikke bytter passord, vil kontoen din bli deaktivert etter en stund. Du må da søke om tilgang på nytt.
Når en saksbehandler slutter
Hvis en medarbeider slutter å jobbe med bostøtte, må kommunen straks melde fra til Husbanken via post@husbanken.no. Det er ikke lov å bruke andres ident og passord.