HusbankenPrivatpersonØkonomiske problemer som følge av korona? Økonomiske problemer som følge av korona?Mange kommer i en vanskelig situasjon økonomisk som følge av pandemien. Dette kan Husbanken hjelpe deg med. Kan du få bostøtte? Bostøtte er en statlig støtteordning som blir beregnet hver måned på grunnlag av inntektene og boutgiftene dine. Her kan du undersøke om du har rett til bostøtte. Har du betalingsproblemer og startlån fra kommunen? Hvis du har startlån, er det kommunen og/eller låneforvalter som kan hjelpe deg med betalings- eller avdragsutsettelse. Kommunen kan også hjelpe deg med generell økonomisk rådgivning. Har du betalingsproblemer og lån fra Husbanken? Husbanken kan tilby deg bistand dersom du har betalingsproblemer. Her kan du kan lese om hvilke alternative løsninger vi kan hjelpe deg med. Hva skjer med rentene i Husbanken? Etter Norges Banks rentenedsettelse i mars har Husbanken mottatt spørsmål om når rentene på lån i Husbanken settes ned og forespørsler fra kunder som vurderer å gå over fra fast til flytende rente. Rentene på lån i Husbanken er fastsatt i forskrift om lån fra Husbanken og beregnes med utgangspunkt i endringer i markedsrentene. En renteendring i markedet får først effekt på rentene i Husbanken etter 2-3 måneder. Ofte stilte spørsmål Kan jeg få avdragsutsettelse på startlånet mitt? Det er kommunen som har gitt deg startlånet. Det er kommunen og/eller låneforvalter, som for eksempel Lindorff, som kan hjelpe deg med utsettelse av betalinger eller avdrag. Kommunen kan også hjelpe deg med generell økonomisk rådgivning. Kan Husbanken sette ned renta? Rentene på lån i Husbanken beregnes med utgangspunkt i endringer i markedsrentene etter en modell fastsatt i forskrift om lån fra Husbanken: Fastrentene endres den 1. hver måned Flytende rentene endres den 1. annenhver måned (januar, mars, mai, juli, september, november) Forskriften om lån fra Husbanken gir ikke Husbanken mulighet til å endre rentene på andre tidspunkter. Kan jeg få utsettelse av betalinger eller avdrag? Har du lån i Husbanken og har kommet i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn av koronapandemien, kan vi tilby våre kunder avdragsutsettelse i inntil 6 måneder. Det betyr at betaling av avdrag utsettes, men du betaler fortsatt rentene. Ytterligere informasjon om avdragsutsettelse finner du i artikkelen "Har du betalingsproblemer?" Hvordan søker jeg utsettelse av betalinger eller avdrag? Har du betalingsproblemer kan du kontakte Husbanken på post@husbanken.no eller telefon: 22 96 16 00. Vi får mange henvendelser, og det kan derfor ta litt lenger tid enn vanlig å få svar fra oss. Jeg har blitt permittert, kan jeg få bostøtte? Bostøtte er en statlig støtteordning som blir beregnet hver måned på grunnlag av inntektene og boutgiftene dine. Å være permittert gir deg ikke automatisk rett på bostøtte. Sjekk om du kan få bostøtte her. Jeg får ikke søkt bostøtte digitalt? Bor du i bokollektiv, eller er du eller andre i husstanden student/elev, må du søke på papir. Som et tiltak for å hindre spredning av koronaviruset har mange kommuner og NAV-kontor stengt publikumsmottaket, og det kan være stor pågang på telefon. Mange kommuner tilbyr e-dialog, og da kan du sende digital post på en trygg måte. Ikke send sensitive personopplysninger på e-post. Søknadsskjema for deg som bor i bokollektiv Søknadsskjema for deg som er/har en student/elev i husstanden Kan jeg få bostøtte? Jeg vil melde endring på bostøtten pga. endringer på boliglånet Har du endret betingelsene på boliglånet ditt? Det kan påvirke beregningen av bostøtten. Husk å melde fra om endringen! Du kan endre ved å logge inn i Min bostøtte. Logg inn Kan du ikke endre elektronisk? Da må du sende skriftlig melding om endringene til kommunen/bydelen. Husk å oppgi fødselsnummeret ditt. Du må dokumentere endringene. Mange kommuner tilbyr e-dialog, og da kan du sende digital post på en trygg måte. Ikke send sensitive personopplysninger på e-post. Bor du i kommunal bolig trenger du ikke å dokumentere husleien.