HusbankenKommuneInformasjon til kommunene i koronakrisen Informasjon til kommunene i koronakrisenMålet for det boligsosiale arbeidet er at flest mulig skal få hjelp til å beholde boligen sin gjennom koronakrisen. Ekstrabevilgning 2020 Det er fortsatt mulig for kommunene å søke startlån til videretildeling. Her finner du informasjon om søknaden og behovsmeldingen. Kommunenes behandling av startlån Husbanken får mange spørsmål fra kommuner om hvordan de skal prioritere og håndtere startlånkunders inntektsbortfall som følge av korona-tiltakene. Husbanken har utarbeidet svar på spørsmål fra kommunene om håndtering av startlånsaker under koronakrisen. Spørsmål og svar er lagt utpå Husbankens ekstranett. Logg inn Ekstranettet Mangler du tilgang til Ekstranettet fra hjemmekontoret? Da må du henvende deg til arbeidsgiver din/kommunen din for å få tilgang til systemet. Hva skjer med rentene i Husbanken? Etter Norges Banks rentenedsettelse i mars har Husbanken mottatt spørsmål om når rentene på lån i Husbanken settes ned og forespørsler fra kunder som vurderer å gå over fra fast til flytende rente. Rentene på lån i Husbanken er fastsatt i forskrift om lån fra Husbanken og beregnes med utgangspunkt i endringer i markedsrentene. En renteendring i markedet får først effekt på rentene i Husbanken etter 2-3 måneder. Vi forventer flere bostøttesøknader For å øke beredskapen kan kommunen søke om å få flere tilganger til bostøttesystemet. Kommuner kan også inngå samarbeid, slik at en saksbehandler behandler saker i flere kommuner. Post med sensitive personopplysninger til Husbanken Post til Husbanken bør sendes via kommunens arkivsystem og SvarUt, slik at Husbanken mottar posten digitalt. Hvis kommunen ikke har løsning for å sende sikker digital post, må post med sensitive personopplysninger sendes på papir som tidligere. Klager på bostøtte som gjelder retting av enkle opplysninger, kan likevel sendes på e-post. Forutsetningen er at det ikke er mulig å identifisere søker verken i e-posten eller i ev. vedlegg. Det skal kun brukes person-ID, ikke navn, adresse eller andre forhold som viser hvem henvendelsen gjelder. Person-ID framkommer i «oversikt terminer» i bostøttesystemet. E-posten sendes til post@husbanken.no og merkes med Klage bostøtte – person-ID.